GRUPA I – DELFINKI

                                              e-mail :  grupa1-delfinki@wp.pl

 

======================================================================================

  W związku z nową rzeczywistością spowodowaną zagrożeniem koronawirusem,

zachęcamy do zapoznania się z przydatnymi informacjami, 

dotyczącymi przygotowania dzieci do powrotu do przedszkola.

⇒Pakiet-Informacyjny-rodzic

=========================================================================================

Zapraszamy do zabaw matematycznych z kamieniami  lub guzikami dla trzylatka.

Więcej czy mniej? Pogrupuj kamyczki, guziki na dwa zbiory. W każdym ma być inna liczba kamyków, różnica powinna być wyraźna. Poproś dziecko, by pokazało, w której grupie jest ich więcej. A potem razem spróbujcie je policzyć. Może się uda. Uwaga! Trzylatek uczy się liczyć do trzech–pięciu, dalej będzie mu trudno.

Podłużne czy okrągłe? Pokaż kamienie, guziki o różnych kształtach i nazwij je: „Ten jest okrągły jak piłka, a ten podłużny jak samochód”. Zachęć dziecko, by podzieliło je na dwie grupki – z kamyków okrągłych i podłużnych. To ważna nauka segregowania według podobieństw!

Figury i kształty Ułóż z kamyków, guzików kółko. Nazwij je i pomóż dziecku ułożyć podobne. Zapytaj: „Które kółko jest większe, moje czy twoje?”. Potem układajcie trójkąty i kwadraty. Poproś dziecko, by ułożyło dwa kółka, następnie dwa kwadraty i powiedz: „Ja mam dwa kwadraty. Tyle samo co ty kółek”.

Narysuj i pokoloruj kotka według wzoru. (mile widziana pomoc osoby dorosłej)

Na zakończenie dnia proponujemy wesołą piosenkę, która pomoże zapamiętać nazwy
i kształty figur geometrycznych.
 https://youtu.be/Lv-1s65cgJM

Również zachęcamy do obejrzenia filmiku tematycznie związanego z zajęciem z Sową Mądrą Głową  https://youtu.be/btVDfZtKtdo

ŻYCZYMY UDANEJ ZABAWY

Karty pracy do druku: RYSUJ PO ŚLADZIE POKOLORUJ FIGURY GEOMETRYCZNE WEDŁUG WZORU DOKOŃCZ RYSOWAĆ PO ŚLADZIE I POKOLORUJ OBRAZEK. KARTA PRACY RYSUJ PO ŚLADZIE

Źródło: www.ps42.bialystok.pl

========================================================================================

„OSIOŁEK” – bajka logopedyczna
”Na polanie bardzo smacznie spał sobie osiołek (chrapanie). Gdy nastał ranek, osiołek się zbudził, bardzo szeroko otworzył swoją buzię i ziewnął (ziewamy). Nagle poczuł się głodny. Nabrał więc sporo trawy do pyska (otwieranie i zamykanie buzi) i dokładnie zaczął ją żuć (żucie). Po swoim śniadaniu osiołek oblizuje ząbki żeby były czyste, każdy ząbek po kolei (przesuwamy językiem po zębach). Jedno źdźbło przykleiło się do podniebienia, trzeba je koniecznie oderwać (przesuwamy językiem po podniebieniu). Osiołek po swoim jedzeniu biega po polanie (kląskanie), a ruchy te naśladuje język –raz w górę (język do nosa). Raz w dół (język na brodę, buzia szeroko otwarta). Zmęczony osiłek podchodzi do strumyka i pije wodę (język zwinięty w rurkę). Przed nocnym spaniem osiołek dokładnie myje każdy ząbek (język przesuwamy po wewnętrznej i zewnętrznej ścianie zębów) oraz policzki (językiem przesuwamy po wewnętrznej stronie policzków)”.

KARTA PRACY MATEMATYKA

KARTA PRACY ZAZNACZ OBRAZEK KTÓRY NIE PASUJE

KARTA PRACY POKOLORUJ JABŁKA WEDŁUG WZORU

==========================================================================================

ZABAWY DLA DZIECI, KTÓRE NA PEWNO ZNACIE I MAM NADZIEJĘ ŻE SIĘ WAM SPODOBAJĄ.

Zabawa w skojarzenia rodzic mówi  do dziecka, dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałaś, np. „gorąco”. Potem ty szukasz skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”. I tak na zmianę.

Poszukiwanie skarbów na dworze (lub w domu) rodzic chowa jakiś przedmiot – coś słodkiego albo drobny prezent. mówi: „Idź do przodu, stań, idź w stronę ławki, omiń ją, szukaj na dole….”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść.

Skoki przez drabinkę rodzic wykonuje drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.

Skoki przez linkę ta zabawa dla dzieci bardzo pomaga w ćwiczeniu równowagi. Potrzebna jest linka, którą musisz zamocować – dla dzieci trzyletnich – na wysokości 25–30 cm.

Spacer rodzic puszcz  maluchowi muzykę i rzucaj różne polecenia: „Zbieramy grzyby!”, a wtedy maluchy udają, że podnoszą coś z podłogi; „Gonimy motyle!” – smyki podbiegają i łapią niewidoczne motylki; „Zrywamy szyszki!”, a dzieciaki muszą podskakiwać i symulować obrywanie z gałęzi szyszek, itd.

Ciuciubabka dziecko lub rodzic, który jest ciuciubabką, stoi w środku koła z zawiązanymi oczami. Maluchy śpiewają znaną piosenkę, a ciuciubabka próbuje ich złapać.

Kolory dziecko, trzyma piłkę. rodzic siada naprzeciw niego. Dziecko rzuca piłkę do rodzica, wymieniając przy tym różne kolory. Rodzic łapią i odrzucają piłkę. Nie można jej złapać, gdy rzucający piłkę powie „czarny!”. Zmiana z prowadzącym następuje, gdy rodzic złapie piłkę, mimo że padło hasło „czarny!” mimo że padło hasło „czarny!”.

==========================================================================================

Przypominamy kilka sprawdzonych pomysłów na zabawę z dzieckiem:
• Zimno, ciepło, gorąco – rodzic chowa jakiś nieduży przedmiot (może to być maskotka, autko, piłeczka), dziecko musi go odnaleźć. Ten kto schował „skarb” daje wskazówki, stopniując słowa – zimno, ciepło, informując poszukiwaczy, czy są blisko (ciepło, cieplej, gorąco), czy daleko (zimno, mróz). Zamiana ról.
• Raz, dwa, trzy, Baba-Jaga patrzy – rodzic będzie, Babą-Jagą, stoi w pewnej odległości od dziecka odwróconego tyłem lub z zakrytymi oczami i wypowiada słowa: raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy, w czasie którym dziecko biegnie w jej kierunku. Gdy skończy mówić, odsłania oczy lub odwraca się do dziecka, a ten nieruchomieje– nie może się poruszać, mówić i śmiać się. Baba Jaga stara się go rozśmieszać. Jeżeli się poruszy lub zaśmieje, musi wrócić na linię startu. Po chwili Baba Jaga znów zakrywa oczy i cykl się powtarza. Celem w zabawie jest dotarcie do Baby Jagi, gdy ona nie patrzy i dotknięcie jej. Zwycięzca zajmuje jej miejsce.
• Zabawa w chowanego – jeśli macie w domu więcej miejsca i dużo zakamarków, zabawa w chowanego będzie super pomysłem.
• Tanecznym krokiem – z podkładem muzycznym lub bez możecie wspólnie poruszać się do ulubionych piosenek i melodii. W wersji dla odważniejszych rodziców (mniej wrażliwych słuchowo) możecie włączyć sekcję instrumentalną z wykorzystaniem sprzętów kuchennych (garnki mają świetną akustykę). Dzieci będą zachwycone, sąsiedzi nieco mniej. Zorganizujcie konkurs taneczny albo konkurs piosenki. Nagrodą może być korona, medal, dyplom (oczywiście zrobiony własnoręcznie) albo pyszne małe co nieco.
• Domowy klub fitness – czas na trochę wspólnych ćwiczeń fizycznych – połączycie przyjemne z pożytecznym, a maluchy będą zachwycone. Pokażcie dziecku kilka prostych figur z aerobiku, zachęćcie też, aby dziecko zaproponowało swoje ćwiczenia, które wykonacie. Na pewno będzie wesoło.
• Wspólne czytanie – Czytanie zaspokaja wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny, a przy tym przynosi ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia. Dzięki czytaniu dziecko poszerza swoje słownictwo, używa bogatszego i piękniejszego języka. Wybierzcie wspólnie książkę, usiądźcie wygodnie i przenieście się w świat bajek i niezwykłych przygód.

https://parenting.pl/z-dzieckiem-w-domu-12-pomyslow-na-zabawy-bez-telewizora

=========================================================================================

„Bajka logopedyczna o dobrych piratach”
Za górami, za lasami, w maleńkiej wiosce nad brzegiem morza mieszkało trzech braci: Karol, Gustaw i Mirosław (trzy razy podnosimy język za górne zęby). Byli oni bardzo biedni, nie mogli znaleźć żadnej pracy, nie mieli pieniędzy na jedzenie (wykonujemy ruch buzią, naśladując przeżuwanie), dlatego jedli głównie ryby, które złowili w morzu (wykonujemy ćwiczenie „rybka” wciągamy policzki do środka i poruszamy wargami). Pewnego wieczoru, kiedy wyszyli na połów, zerwał się silny wiatr, morze wzburzyło się (naśladujemy odgłos wiatru uuuuuuuuuuu i szum morza szszszszszszsz). Bracia zerwali się i już chcieli biec do domu, kiedy Karol zauważył, że fale wyrzuciły na brzeg butelkę. Otworzyli ją i zobaczyli, że w środku jest mapa z drogą do skarbu. Według rysunku, prowadził do niego labirynt pomiędzy skałami (unosimy język do góry i na podniebieniu rysujemy labirynt). Bracia nie zastanawiali się długo i postanowili tam popłynąć. Wsiedli na swoją starą łódkę i ruszyli (wykonujemy krążenia językiem w buzi, wypychamy raz jeden, raz drugi policzek). Wiatr mocno wiał i kołysał łódką (nabieramy powietrze w usta i tworząc dzióbek dmuchamy),bracia szybko wiosłowali (rozciągamy i lekko uchylamy wargi, energicznie poruszamy językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy dopłynęli na miejsce, zobaczyli grotę, a w niej duży statek piracki, na którym były skrzynie pełne złota i cennych kamieni. Hura –krzyknęli bracia. Jesteśmy bogaci-ich okrzyk poniósł się w dal (naśladujemy echo głośno Hura –Ura –Ura –ra –aa, powtarzamy coraz ciszej). Od tej pory trzej bracia zostali dobrymi piratami. Pływali po morzach swoim nowym statkiem i dzielili się z biednymi ludźmi zdobytym skarbem

Autor Irena Daniel

karty pracy do pobrania TU ⇒  FIGURY ZNAJDŹ 5 RÓŻNIC ZABAWKI

==========================================================================================

LODY
Prawdziwie letni deser, który uwielbiają wszystkie dzieci. Choć kojarzą się głównie z wakacjami, można jeść je przez cały rok!
Zobacz, jak łatwo zrobić lody samemu w domu !!!!


Przepis na lody na patyku z brzoskwiniami
Co potrzebujesz, żeby zrobić owocowe lody na patyku:
• 3 świeże, dojrzałe brzoskwinie, sok z limonki lub cytryny, mikser, cukier według uznania, specjalne kubeczki na lody z patyczkami
Jak zrobić owocowe lody na patyku:

2 brzoskwinie obieramy, kroimy na kawałki wyjmując pestkę.

Miksujemy z cukrem na gęstą jednolitą masę. Dolewamy wody.

Wlewamy do kubeczków. W środek wkładamy kawałki brzoskwini, a później patyczek i zamrażamy.

Po trzech, czterech godzinach lody są gotowe

Przepis na gumisiowe lody na patyku
Składniki: żelowe misie Harribo, puszka Sprite lub innego napoju typu lemoniada
Jak zrobić:
Wrzuć po kilka misiów do każdego z pojemniczków na lody na patyku.

Nalej lemoniady.

Zamknij zamknięciem z patyczkiem.

Włóż do zamrażarki na całą noc.

=========================================================================================

Gra dla całej rodziny 

Przygotujcie kartki, na których z obu stron napiszecie zadania. Dla młodszych zadania typy: naśladuj zwierzątko, uśmiechnij się, zaśpiewaj, wymień pory roku. Dla starszych dzieci to mogą być angielskie słówka, działania z tabliczki mnożenia.

Ty i dziecko jesteście pionkami. Rzucacie kostką. Na 1,3, 5 i 6 idziecie do przodu, na 2 i 4 do tyłu. Po dojściu na pole wykonujecie zadania i odwracacie kartkę, by widoczne było drugie zadanie z drugiej strony. Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do mety. Trasa może prowadzić nawet przez całe mieszkanie.

Potraktujcie to tylko jako inspirację dla waszej fantazji. Czasem, by zupełnie odmienić starą grę, wystarczy zmienić zasadę, ze wygrywa ten kto dojdzie do mety… ostatni. Powodzenia!

==========================================================================================

Pomysły na zabawy – Gdy masz czas i siły…
Kalambury  to super sprawa , która szybko wciąga można zacząć od prostych pomysłów („Miau! Miau!”) i obserwuj, jak radzi sobie dziecko
Monetą do ściany. – to świetna zabawa dla rodziców, których rozbudza rywalizacja. Wystarczy wam moneta, zasady są proste – pstrykaniem palców albo po prostu energicznym ruchem ręki popychacie ją w stronę ściany. Czyja moneta będzie bliżej, ten wygrywa. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem będzie zrobienie zawodów z kilkunastoma rundami.
Wyklejanie zdjęć w albumiedla każdego dziecka oglądanie i komentowanie zdjęć to wielka radość, a dla rodzica – przyjemne zajęcie. Poproś zatem dziecko o wybieranie zdjęć do wklejenia
Szukanie skarbów – chowasz przed dzieckiem skarb, później ono robi to samo dla ciebie
Pieczenie ciasteczek –kiedy wyrobisz ciasto, zrób jedno ciasteczko na wzór, a resztę niech kończy dziecko
Sianie ziół – każde dziecko ucieszy się z propozycji stworzenia własnej roślinki. Możesz więc kupić np. nasiona ziół, przygotować „doniczki” z pojemników po jogurcie i pokazać dziecku, co ma robić.
Zabawa w „ciepło – zimno” – sprawa jest prosta. Rodzic mówi dziecku żeby szukało jakiejś rzeczy w pokoju, w którym przebywacie. Aby ułatwić malcowi zadanie, mówisz: „ciepło – zimno”
Rozpoznawanie kolorów – rodzic mówi np. „Twoje zadanie to znalezienie czegoś niebieskiego i małego”. a dziecko w ten sposób ćwiczy rozwój poznawczy
Seans bajkowy – przygotuj popcorn (najlepiej zrób własny, z małą ilością soli lub bez niej), sok, zróbcie sobie wygodne posłanie z wieloma poduszkami, włączcie pełnometrażową bajkę i po prostu oglądajcie przytuleni. Komentuj z dzieckiem, wyjaśniaj, rozmawiajcie, cieszcie się spędzanym czasem… i odpoczynkiem.

========================================================================

Jak dobrze bawić się nie mając nic?!

BUDOWANIE WIEŻY Z PUDEŁ zgromadzone różnego rodzaju pudła rozsypujemy
w jednym miejscu i na czas dziecko i rodzic np. 1 min.- budujemy wieżę i sprawdzamy. Która wieża jest najwyższa?

OD NAJWIĘKSZEGO DO NAJMNIEJSZEGO ustawiamy się dookoła wielkiej góry pudeł różnej wielkości. Zadaniem dziecka i rodzica jest poskładanie pudeł od największego do najmniejszego wkładając jeden do drugiego. Kto włoży najwięcej pudeł- jedno w drugie? Czas 1 min.

GRZYBOBRANIE  rozsypujemy wcześniej papierowe kule- grzyby, dziecko i rodzic biorą worek na śmieci, zadaniem jest zebranie jak największej ilości grzybów w czasie 1 min. Kto nazbiera więcej?

CELOWANIE DO KOSZA usypujemy wielką górę kul papierowych, zaznaczmy linie stajemy dziecko i rodzic na linii mety  ustawiamy 2 kosze. Każdy celuje tak, by trafić kulą do kosza. Czas 1 min. Kto zebrał największą ilość kul w koszu?

WĘŻE Z ROLKAMI zawiązujemy na sznurku  rolkę po papierze toaletowym jedną dziecku, drugą rodzic zadaniem jest jak najszybciej zerwać rolkę przeciwnej osobie.

BIEG Z ODPADEM- BUTELKĄ  ustawiamy się na linii startu obaj zawodnicy zawiązani są szarfą do której przywiązana jest butelka za nogi, zadaniem drużyny jest dobiec jak najszybciej wspólnie do mety. Wygrywa drużyna, która pierwsza dobiegła.

===================================================================================================

A teraz kilka wielkanocnych eksperymentów z jajkiem w roli głównej

Wirujące jajka

Okazuje się, że jajko gotowane kręci się jak na karuzeli, natomiast surowe jest “mało ruchliwe”. Bardzo prosty, a jednocześnie ciekawy wielkanocny eksperyment. Może być bardzo przydatny w kuchni podczas świątecznych przygotowań.

Pływające jajko

Gdy włożymy jajka do wody, to oczywiście toną.  Dzieje się to z prostej przyczyny: jajko ma większą gęstość niż woda. Wystarczy wsypać sól do wody i zwiększyć jej gęstość tworząc solankę, a jajko będzie pływało.

Wielkanocny eksperyment z butelką

Lubicie oddzielać żółtko od białka? Ja nie. A gdyby tak wykorzystać prawa fizyki i je po prostu zassać? Wystarczy nacisnąć butelkę (czyli wypuścić powietrze), przyłożyć do żółtka i rozluźnić uścisk, a żółtko zostanie wciągnięte do środka.

Skaczące jajko

Wspaniałe doświadczenie, tym razem chemiczne. Najpierw musimy usunąć skorupkę. W tym celu namaczamy jajko w occie na 24 godziny. Następnie wycieramy dokładnie. I możemy próbować odbijać jajkiem Zachowuje się trochę jak kauczukowa piłeczka. Oczywiście rzucamy nim znacznie ostrożniej.
Okazuje się, że błona jajka jest bardzo wytrzymała i lekko przezroczysta. Gołym okiem widać “pływające” żółtko. Najlepiej podświetlić jajko i wtedy zobaczymy jego zawartość jak na dłoni.

Potrząsanie jajkiem

Potrząsanie jajkiem to też eksperyment wielkanocny? Tak. Dzięki temu możemy rozpoznać, czy jajko jest gotowane czy surowe. Gotowane “nie chlupocze”. 🙂

 

JAK ZROBIĆ PISANKĘ KARTA PRACY CZYJ TO CIEŃ KARTA PRACY KWIATEK KARTA PRACY DOPASUJ

=========================================================================================

Wielkanocne pisanki z balonów to niezwykle twórcza i lubiana przez większość dzieci zabawa.

Do wykonania pisanek gniotków potrzebujesz: balony, mąką lub ryż, butelkę, lejek, pisaki lub najlepiej czarny marker.

Krok po kroku wykonanie gniotka .Na początku wsypujemy mąkę do wysokości 1/2 lub 3/4 butelki w zależności od wielkości balona. Najlepiej robić to przez lejek, poruszając w środku słomką lub wykałaczką, aby przesypywało się bez zastojów. Następnie dmuchamy balon, skręcamy go i zakładamy na butelkę. Teraz wystarczy butelkę obrócić w taki sposób, aby mąka przesypała się do nadmuchanego balona. Można to przyśpieszyć ściskając kilkukrotnie butelkę.

 Zastanawiasz się czemu nie wsypujemy mąki lub ryżu bezpośrednio do balona. Odpowiedź jest prosta do nienadmuchanego balona nie zmieścimy tyle mąki, co do nadmuchanego i zamiast gniotka wyjdzie nam “flak” ? Dlatego właśnie robimy to za pomocą butelki do nadmuchanego balona. Wypełniony mąką balon ściągamy z butelki, spuszczamy powoli powietrze związujemy go i zabieramy się za dekorowanie.

Gotowe balonowe gniotki dekorujemy za pomocą markera lub pisaków w różne ciekawe wzorki. Tu dziecko ma duże pole do popisu.

Gniotki wykonane według poniższego opisu świetnie się ugniatają i dają dzieciom wiele radości. Dzięki takiej sensorycznej zabawie dzieci mogą bawić się samodzielnie wykonanymi pisankami, ugniatać je, podrzucać i postawić jako dekorację świąteczną.

Żrodło:mojedzieciakikreatywne

==========================================================================================

 

W związku z  zaistniałą sytuacją, prosimy wszystkich o pozostanie w domach.

Tu będziemy zamieszczac zabawy i ćwiczenia, które, mamy nadzieję, staną się zachętą do ciekawego spędzania czasu z dziećmi .

Zachęcamy również do zaglądania do zakładek innych grup, w poszukiwaniu inspiracji. 

=========================================================================================

„W zdrowym ciele zdrowy duch” zapraszam całe rodzinki do zabaw ruchowych w parach Metodą Weroniki Sherborne.
• PIEROGI -rodzic kładzie się a dziecko ugniata i przekłada, rodzica leżącą przed nim (czynność podobna do ugniatania pierogów), następnie zamiana.
• FOTELIK – rodzic znajduje się w siadzie skupionym, dziecko znajduje się w jego środku kołysane przez rodzica.
• WYCIERACZKA – dziecko siada na kocyku, a rodzic je ciągnie, następnie zamiana.
• PRZEPYCHANKA – siadacie tyłem do siebie i przepychacie się.
• RUCH ŚWIADOMY – stoicie naprzeciw siebie a rodzic wykonuje w rytm muzyki jakiś prosty ruch, który naśladują dziecko; następnie zamieniacie się.
• KŁADKA – rodzic układa kilka koców i kładzie je na podłodze, tworząc z nich kładkę; dziecko przechodzi asekurowane przez rodzica po umownej kładce.
• ZABAWY Z CHUSTĄ stoicie naprzeciwko siebie, trzymacie chustę za rogi i na przemian podnosicie i opuszczacie chustę; rodzic może wydawać różne komendy np. góra, dół.
• ZWIERZĄTKA NA CZWORAKACH – dziecko chodzi na czworakach naśladując chód niedźwiadka i ukazując na polecenie rodzica zwierzę w różnych stanach emocjonalnych np. niedźwiadek radosny, smutny, zły…Można wykorzystać w tej zabawie także odgłosy innych zwierząt. Dziecko uczy się naśladować odgłosy i dźwięki wydawane przez zwierzęta, koordynuje ruch w zakresie motoryki dużej, ćwiczy utrzymywanie równowagi.

KARTA PRACY BALONIKI KARTA PRACY KWIATEK KARTA PRACY RÓŻNICE KARTA PRACY POŁĄCZ W PARY

=========================================================================================

Zabawa słuchowo – artykulacyjna  „Ptasia rodzina” rodzic czyta historyjkę o przyjęciu u pani Kury, dziecko kiedy usłyszy nazwę ptaka wstaje i demonstruje jego głos /rodzic pomaga/

Na przyjęciu u pani Kury i pana Koguta zebrała się cała ptasia rodzina. Kura z radością pełniła rolę gospodyni. Witała wszystkich dobrym słowem. Bocianowi powiedziała, że ma piękny biało-czarny fraczek. Zwróciła uwagę na nowe korale indyka. Pogawędziła z gołąbkami o ich nowym mieszkaniu na wieży ratusza. Uśmiechnęła się radośnie do przechodzących obok przyjaciółek kaczki i gąski.

Kiedy pocieszała zmartwionego chorobą synka wróbla, przyszedł kogut z wiadomością, ze kolacja gotowa. Kura zaprosiła gości na poczęstunek. Zastanawiała się dlaczego nie ma wrony i kukułki. W tym momencie otworzyły się drzwi i stanęły w nich obie spóźnialskie. Wszystkie ptaki zasiadły do stołu.

 

Zabawa oddechowa „Piórka” rodzic siada naprzeciw dziecka, najlepiej przy stole, przed każdym leży piórko /jeżeli nie ma, może być wata, kawałek płatka kosmetycznego/. Na sygnał dmuchają do siebie piórka, dmuchnięcie musi być na tyle silne, żeby doleciało do drugiej osoby.

==========================================================================================

Rodzicu zabaw się z dzieckiem w segregowanie ubrań

Zaczarowana garderoba” Połóż na dywanie ubrania zimowe i wiosenne powiedz dziecku, że są to ubrania z szafy Pani Wiosny. Zaproponuj mu pomoc w zrobienie porządku z ubraniami  Pani Wiosny. Zadaniem dziecka jest pozostawienie wszystkich ubrań  wiosennych a odłożenie rzeczy zimowych. Poproś dziecko o  uzasadnienie dlaczego właśnie te ubrania zostały odłożone? ( ubrania zimowe).

Posłuchaj z dzieckiem piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=B4jmkwQNsX8

Zabawa logopedyczna- ćwiczenia aparatu mowy Stańcie przed lustrem lub weźcie małe lusterka, żeby dzieci widziały czy dobrze wykonują ćwiczenie.
Rodzic czyta opowiadanie i pokazuje dziecku jak wykonać ćwiczenie językiem, dziecko powtarza za rodzicem i patrzy w lusterko czy prawidłowo  wykonuje ćwiczenie.

SPRZĄTANIE W DOMKU PANA JĘZYKA

Pan Języczek sprząta w swoim domku – buzi (buzia otwarta):

  • Języczek czyści sufit z pajęczyn – język jeździ po podniebieniu górnym.
  • Sprzątanie na „piętrze” – język jeździ po wewnętrznej, potem zewnętrznej  stronie górnych zębów.
  • Zdejmujemy firanki do prania – buzia szeroko otwarta, czubkiem języka dotykamy każdego górnego ząbka
    (jakbyśmy chcieli policzyć zęby).
  • Pierzemy firanki – buzia zamknięta, język wewnątrz jamy ustnej, po zębach kreśli kółeczka.
  • Myjemy okienka – język jeździ po wewnętrznej stronie policzków.
  • Sprzątanie na „parterze”, odkurzanie – język jeździ po wewnętrznej stronie dolnych zębów.
  • Wymiatanie śmieci – języczek wymiata zza dolnych ząbków „śmieci”.
  • Wieszanie firanek – język dotyka wszystkie górne ząbki po kolei od wewnątrz (za ząbkami).
  • Zadowolony Pan Języczek biega od okienka do okienka i wyczekuje nadejścia gości – kierujemy języczek
    od jednego do drugiego kącika wargi.

Obejrzyj z dzieckiem bajkę, jak Bolek i Lolek robili wiosenne porządki https://www.youtube.com/watch?v=_p-y7AcRvJo&t=34s

======================================================================================

 KARTY PRACY:

KARTA PRACY OWADY

KARTA PRACY PTAKI1

KARTA PRACY RODZINA 1

KARTA PRACY RODZINA

KARTA PRACY BOCIAN

KARTA PRACY WIOSNA2

KARTA PRACY WIOSNA1

KARTA PRACY ZAWODY

KARTA PRACY WIOSNA

KARTA PRACY DRZEWA

KARTA PRACY ZWIERZETA LASU 1

KARTA PRACY ZWIERZETA LASU

KARTA PRACY ZWIERZETA LESNE

KARTA PRACY ZWIERZETA PARY 1

KARTA PRACY ZWIERZETA

========================================================================================

Również wspólne przygotowywanie posiłków jest okazją do rozwijania poczucia estetyki, wyobraźni, zachęcania do spożywania nowych potraw i czerpania radości z bycia razem. Nawet prozaiczny ser i szynka ciekawie podane, mogą stanowić dla malucha kulinarną atrakcję. Wystarczą foremki do ciastek, by na stole pojawiły się kanapki – serduszka otoczone czerwoną ketchupową ramką, albo kanapki – króliczki z paprykową buzią i oczkiem z ziarna pieprzu. To zaledwie 5 minut pracy więcej, a kanapki znikną z talerza w tempie ekspresowym.

Kanapki świnki

Chleb posmaruj masłem. Połóż na kanapce ser, a następnie wytnij z wędliny pyszczek i uszka świnki. Oczka powstaną z plasterków rzodkiewki i kawałków oliwek. Uśmiech – z koperku. 

 

 

 

Kanapki motylki            

Gdy tęsknicie za wiosną, można ją urządzić na talerzach dzieci. Kanapki motylki to pełna żywych kolorów porcja wiosennych nowalijek. Z jajka, szczypiorku, papryki, ogórka i rzodkiewki można wyczarować wspaniałego motylka!

 

 

Kanapki króliki

Takie zabawne kanapki sprawdzą się nie tylko w okresie Wielkanocy.  Królicze kanapki można stworzyć z szynki lub żółtego sera, z chleba zwykłego albo ryżowego. Ważne, by było wesoło i kolorowo!

 

 

 

 

=========================================================================================

TECHNIKI  PLASTYCZNE

Prace plastyczne, twórcze, manualne oraz zabawy najbardziej wzbogacają osobowość dziecka. Rozwój wyobraźni, zdolności manualnych, możliwość wyładowania emocji, jest możliwy między innymi dzięki sztuce. Warto pamiętać, że plastyka to nie tylko kartka papieru w formacie A4 i kredki, ale to tysiące możliwości tworzenia ze wszystkiego co znajdziemy wokół.

 

  1. Rysowanie patykiem lub palcem na podkładzie z klejówki

Klejówkę przygotowujemy z wody i mąki, klej zabarwiamy farbą w proszku, np. służącą do malowania ścian. Rysujemy patyczkiem (lub palcem) póki klejówka nie wyschnie. Nadmiar farby ścieramy z patyka szmatką. Powstają linie o różnej grubości i zagęszczeniu. Współgrają z nimi również puste płaszczyzny.

  1. Rysowanie piaskiem i klejem

Przesiany piasek (może być w dwóch kolorach), klej (najlepiej w sztyfcie lub Wikol), miseczka, pędzelek albo pałeczka kosmetyczna, papier, tektura lub karton, kalka lub papier śniadaniowy, ołówek, gazety. Za pomocą ołówka i kalki przenosimy wybrany obrazek na karton (np. rybka). Kładziemy karton na podłożu z gazet i klejem pokrywamy kontury rysunku. Posypujemy go suchym piaskiem, który samoczynnie przywiera do kleju. Nadmiar piasku strząsamy. Po całkowitym wysuszeniu obrazka możemy go powiesić lub ofiarować komuś jako prezent.

  1. Rysowanie nitką rozpinaną na szpilkach

Do płytki z miękkiej pilśni przypinamy kartkę kolorowego papieru. Bierzemy kordonek zawiązujemy koniec nitki na szpilce w płytkę. Następnie wbijamy szpilkę i zaczepiamy o nią naciągniętą nitkę. Komponujemy rysunek złożony z linii prostych, np. architektura miasta, kompozycje rytmiczne lub abstrakcyjne. Przyklejamy nitki klejem po wyschnięciu wyjmujemy szpilki.

  1. Rysowanie nitką

Na papierze układamy nitkę w różne zawijasy i podklejamy klejem ugotowanym z mąki i przyklejamy ją do papieru.

  1. Kropkowanie

Dowolne narzędzia, którymi można kolorować, np. kredki świecowe, flamastry, farbki  i pędzelki, kreda, farby olejne czy kredki ołówkowe, papier. Za pomocą stawiania na papierze kropek tworzymy dowolną techniką cały obrazek. Zmieniamy kolor jeśli chcemy. Łączymy ze sobą różne techniki, np. część obrazka wykonujemy przy użyciu kredek, a tło za pomocą farbek (dzieci próbują patrzeć na jakieś zdjęcie z gazety przez szkło powiększające). Zobaczą, że to kropki tworzą cały obrazek.

  1. Wytwory z folii aluminiowej

Folia aluminiowa, taśma klejąca, czarna kartka grubego papieru, albo papier w dowolnym kolorze. Odrywamy kawałek folii i zgniatamy ją w dowolny kształt, np. w kulę. Przyklejamy wybrany kształt do papieru. Jeśli trzeba, używamy więcej taśmy. Zamiast taśmy możemy użyć kleju stolarskiego. Można też pomalować uformowany kształt farbą klejową (klej stolarski, tempera oraz kilka kropli płynu do zmywania). Pozwoli to srebrzystej folii przeświecać przez farbę. Suszymy obrazek.

  1. Malowanie pędzlem

Dziecko maluje farbami wodnymi szerokimi ruchami całej ręki. Charakter malowania zależy od rodzaju pędzla i farby. Pędzlem uzyskuje się linie miękkie, swobodne, cieńsze i grubsze, jaśniejsze i ciemniejsze.

  1. Rysowanie świecą

Rysujemy świecą białą lub kolorową, następnie zamalowujemy dużym pędzlem całą powierzchnię kartki papieru farbą plakatową.

  1. Malowanie „mokre w mokrym”

Arkusz papieru zwilżamy wodą, następnie rysujemy patykiem lub pędzlem zamoczonym w tuszu, atramencie lub farbie akwarelowej czy plakatowej.

  1. Rysunek lawowany

Jeżeli do rysunku wykonanego tuszem przy pomocy patyka lub piórka domalujemy pędzlem rozwodnionym tuszem plamy o rozmaitych natężeniach to uzyskamy rysunek lawowany. Technika ta przeznaczona jest dla dzieci starszych.