GRUPA II – MORSKIE SKRZATY

Morskie skrzaty e-mail :   przedszkole.jantarek.gr2@gmail.com 

Drodzy Rodzice!

W związku z sytuacją jaka zaistniała, prosimy wszystkich o pozostanie w domach.  W tym miejscu zamieszczać będziemy zabawy i ćwiczenia, które, mamy nadzieję , staną się inspiracją do ciekawego spędzania wspólnego czasu w domu. Zachęcamy również do zaglądania w zakładki innych grup wiekowych w poszukiwaniu inspiracji.

==========================================================================================

 

W związku z nową rzeczywistością spowodowaną zagrożeniem koronawirusem,

zachęcamy do zapoznania się z przydatnymi informacjami,

dotyczącymi przygotowania dzieci do powrotu do przedszkola.

⇒Pakiet-Informacyjny-rodzic

==========================================================================================

Kochane dzieci!!!

Specjalnie dla Was przygotowałmy fantastyczny eksperyment ,Który wykonacie wraz z rodzicami w domu.

Smerfna pianaPotrzebujecie: piankę do golenia( pożyczcie od taty),szklane naczynie z wodą, zakraplacze bądź strzykawki oraz barwnik spożywczy.  Dokładną instrukcję przygotowania smerfnej piany znajdziecie w linku poniżej. Miłej zabawy!!!

https://www.youtube.com/watch?v=TRTDXGOgDLM

==========================================================================================

Hej  !!! Wszystkim. !!!  Jak się czujecie?

Wiosna w pełni, a My dziś zrobimy latające bociany.   Zaczynamy!!!!

==========================================================================================

Ważnym elementem nauki przez zabawę jest rozwój dziecięcej pasji odkrywania świata. Eksperymenty przyrodnicze są dla dzieci szczególnie interesujące, bo wyjaśniają zjawiska z najbliższego otoczenia. Podczas takich zajęć maluchy zaspokajają swoją ciekawość oraz wzmacniają poczucie własnej wartości i pewności siebie.

Rośliny w wodzie

Co jest potrzebne: kilka białych kwiatów, np. goździków, stokrotek, frezji, słoik z wodą zabarwioną atramentem lub barwnikiem spożywczym

1.Wstaw kwiaty do słoika z zabarwioną wodą. Kwiaty się zabarwią.

Zbieranie wody z roślin

Co jest potrzebne: roślina w doniczce, woreczek foliowy, taśma klejąca

1.Przykryj roślinę woreczkiem foliowym.

2.Owiń łodygę ciasno woreczkiem i dokładnie zalep taśmą klejącą. Uważaj żeby nie  uszkodzić rośliny.

3.Wewnątrz woreczka zbiera się woda.

Ogród w słoju

Co jest potrzebne: duży słój z szeroką szyjką, torebka czystej ziemi ogrodowej, węgiel drzewny i drobne kamyki, kilka małych roślin np. bluszcz, paprotka, mech, około 250 ml wody

1.Wsyp kamyki na dno słoja. Ułóż na nich warstwę węgla drzewnego.

2.Przysyp węgiel około dziesięciocentymetrową warstwą ziemi.

3.Zasadź ostrożnie rośliny.

4.Podlej ziemię tak, by nie była zbyt wilgotna.

5.Przykryj wieczkiem słój i postaw go w ciepłym, jasnym miejscu.

Rośliny nie będą potrzebowały dalszej opieki.

========================================================================================

Dziś ,,Tulipany z pieczątek”

Przechodzimy powoli do części roślinnej. I na pierwszy ogień  co prostego.

Lubicie odbijać pieczątki z ziemniaków?

Spróbujcie przy pomocy rodziców wyciąć je w kształcie tulipana.

Dzieciom na pewno się spodoba.  Powodzenia!

=======================================================================================

A teraz w dalszym ciągu eksperymentujemy. Co to jest eksperyment?-to zbiór zadań wzbudzających w obiektach materialnych określone reakcje i zjawiska w warunkach pozwalających kontrolować wszelkie istotne czynniki, które poddaje się dokładnej obserwacji/zabieg badawczy polegający na celowym wywołaniu określonego zjawiska w sztucznie stworzonych warunkach(laboratoryjnych) i zbadaniu jego przebiegu, cech i zjawisk.

,,ODKRYWAĆ,TO ZNACZY WIEDZIEĆ TO,CO WSZYSCY WIEDZĄ I TAK,JAK NIKT DODĄD NIE MYŚLAŁ”

                                                                                                  Albert Szent-Gyorgyi 

https://www.youtube.com/watch?v=e6YLL9QBdH8

Bibliografia: kolorowamama.blogspot.pl www.mojedziecikreatywne.pl

  ======================================================================================

Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci !!! Eksperymentowania ciąg dalszy.

 

Dzisiaj potrzebujecie kilka szklanek wody, barwniki spożywcze lub farby oraz ręcznik papierowy. Dokładną instrukcję znajdziecie na filmiku instruktażowym w linku poniżej. Poprzez eksperymentowanie dzieci utrwalają kolory oraz przy okazji mają mnóstwo zabawy!

 

źródło https://www.youtube.com/watch?v=CjqoJpTWK44

==========================================================================================

Zachęcamy do zapoznania z cyklem : Kraina odkrywców. Najważniejsze działania
edukacyjne realizowane w tym cyklu to budzenie zainteresowania światem przyrody i ciekawości
poznawczej. Zachęca również do prowadzenia obserwacji przyrodniczych,przeprowadzaniu
prostych eksperymentów,dzięki którym dzieci mogą lepiej zrozumieć podstawowe prawa
przyrody. Kraina odkrywców budzi wrażliwość na krzywdę zwierząt oraz kształtuje postawy
proekologiczne. Umożliwia dzieciom nabywać doświadczenia potrzebne do budowania strategi
intelektualnych,które staną się podstawą do przyswajania wiedzy i umiejętności z zakresu
edukacji matematycznej i przyrodniczej w szkole.
A DZIŚ POZNAMY WARUNKI ŻYCIA ROŚLIN:
Będziemy potrzebować/przeźroczyste plastikowe kubeczki,uniwersalną ziemię do roślin,nasiona
fasoli, paski papieru do podpisania roślin,kredki.
Rozmawiamy z dziećmi na temat ,jak wygląda przyroda w różnych porach roku i jak powinniśmy o
nią dbać.
Zabawa małego odkrywcy
Rozdajemy dzieciom nasiona fasoli,które sadzą w ziemi w przygotowanych plastikowych
pojemnikach. Następnie przy pomocy rodziców podpisują pojemniki. Obserwują i podlewają,
dbając o ich rozwój. Równolegle do doświadczeń dzieci,przygotowujemy nowy eksperyment,w
którym wyhodujemy kilka sadzonek fasoli-każdą w innych warunkach.
Wkładamy do trzech kubeczków z ziemią 3 fasolki-pierwszy chowamy do szuflady,który będziemy podlewać ,ale nie będzie miał dostępu do światła słonecznego,drugi stawiamy na parapecie i pozostawiamy do końca eksperymentu,trzecia roślinka po wykiełkowaniu nie będzie podlewania. W trakcie przebiegu eksperymentu dzieci obserwują zmiany zachodzące w roślinach.
Po zakończeniu eksperymentu pomagamy dzieciom wyciągnąć wnioski. Na końcu można zrobić
zdjęcia wszystkim roślinkom.
Warto wiedzieć, że podczas eksperymentu dzieci dowiedzą się,że roślina podlewana,ale schowana
przed słońcem wyrośnie,ale pozostanie bladożółta. Druga podlewana, zasadzona w ziemi i
zostawiona na słońcu wytworzy system korzeniowy,a trzecia bez podlewania uschnie.

==========================================================================================

 Ciąg dalszy eksperymentów  ,,Burza w szklance wody”

 Potrzebujemy/szklankę wypełnioną wodą/do 3/4 wysokości szklanki/4 łyżki oleju, barwniki spożywcze, miska, widelec.

Przygotowanie: mieszamy kilka kropel barwników w oleju,a następnie przelewamy go do wody. W efekcie uzyskamy pięknie tańczące w wodzie kolorów.

Opis zjawiska:wiemy ,że olej ma mniejszą gęstość niż woda i dlatego pozostaje na powierzchni. A co z od  kolorowymi kropelkami? Są cięższe od oleju i dlatego opadają,a kiedy toną zaczynają się rozpuszczać w wodzie,co daje niesamowity efekt.

 

=====================================================================

Kochane dzieci!!!

Przygotowałyśmy dla Was kolejny fantastyczny eksperyment, który z pomocą rodziców możecie wykonać  w domu. Zajrzyjcie na filmik instruktażowy i wypróbujcie go a zyskacie świetną zabawę na kolejne dni spędzane w domu.

 Powodzenia!

Sensoryczne migoczące gniotki

Potrzebne będą: butelka, woda, bezbarwny klej w płynie, balon i brokat lub inne świecidełka. Butelkę wypełniamy wodą do połowy. Dodajemy trochę kleju i mieszamy. Następnie wsypujemy brokat. Na butelkę ostrożnie zakładamy balon i przelewamy ciecz. Wiążemy i gotowe!

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=JsJKLUiSItE&feature=emb_logo

==========================================================================================

Wiek przedszkolny charakteryzuje chęć poznania świata. Dzieci  już od najmłodszych lat są ciekawymi badaczami i odkrywcami i uczą się przez działanie. Jednym ze sposobów zaspokojenia ciekawości dzieci są zabawy badawcze i eksperymenty.

EKSPERYMENT,,TĘCZA NA TALERZU”

POMOCE: cukierki Skittles, biały talerz ,woda

PRZYGOTOWANIE: Wokół rantu talerza układamy kolorowe cukierki w kształcie koła, następnie na środek talerza pomału wlewamy wodę i obserwujemy co się dzieje. Ważne ,aby podczas wlewania wody,  poruszać i nie przemieszczać talerza, gdyż barwniki rozpływają się  nierówno. Najlepiej jak talerz stoi na miejscu. Cukierki zaczynają tracić barwnik w bardzo efektowny sposób i już po kilku sekundach powstaje kolorowa tęcza. Eksperyment może posłużyć do omówienia zalet zdrowej żywności i minusów sztucznej żywności przepełnionej cukrem i barwnikami, które rozpuszczają się w naszym organizmie.

Bibliografia: Mali- badacze-Smerfy   Eksperymenty i doświadczenia w edukacji przedszkolnej Polecamy.

========================================================================================

                                                     

Wielkanoc nadchodzi wielkimi krokami. Zające szykują niespodzianki, rodzice szykują koszyczki, a przedszkolaki malują pisanki. W wolnym czasie możecie zajrzeć do zestawu zadań, który wprowadzi Was w świąteczny nastrój.

wielkanoc-25-stron 

KARTA PRACY WIELKANOC KARTA PRACY ZAJĄCZEK KARTA KRACY PISANKI

==========================================================================================

Nasze pociechy najlepiej rozwijają się poprzez poznawanie świata wielozmysłowo. Wszelkiego rodzaju masy plastyczne dostarczają wielu doznań i świetnie oddziałują na dziecięcą wyobraźnię. Jeśli nasz maluch dodatkowo może taką masę stworzyć samodzielnie zabawa jest jeszcze bardziej udana. Zabawy z masami plastycznymi takimi jak piankolina, ciastolina czy piasek kinetyczny zachęcają dzieci do wąchania, dotykania, obserwowania i poznawania świata wokół za pomocą zmysłów. Dziecko w ten sposób poznaje nie tylko siebie, ale również zjawiska zachodzące wokół, to doskonały pomysł na oderwanie dziecka od telewizora czy komputera. Chore przedszkolaki też z pewnością zainteresują się taką propozycją zabawy.

Czego potrzebujesz?

Przepis na Piankolinę jest bardzo łatwy:

– 1 kg mąki ziemniaczanej,

– jedno opakowanie pianki do golenia

– odrobinę płynu do mycia naczyń najlepiej białego lub bezbarwnego.

ZABAWY Z FENKIEM cd

===========================================================================================

Zachęcamy do zapoznania się z propozycją zabaw oraz z kartami pracy, które razem z dziećmi

możecie wykonać w domu. PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH

KARTA PRACY DOM

KARTA PRACY KWIAT -1

===============================================================================

Zabawy dla dzieci w domu mogą być proste albo nieco bardziej skomplikowane, ale gdy biorą w nich udział rodzice są bardziej atrakcyjne.

TEATR CIENI – wystarczy lampka i dłonie ułożone np: w kształt króliczka czy pieska niech postacie rozmawiają ze sobą co wam przypomina utworzony cień.

MIASTO NA PAPIERZE – na dużej płachcie szarego papieru narysuj ulice, po których dziecko może jeździć autkami. Możecie też zaznaczyć, gdzie jest ZOO, a potem postawić figurki zwierząt ulepione z plasteliny, narysować rzekę i postawić domy z klocków albo pudełek.

PRZEBIERANKI – pomyślcie jak przebrać się za rycerza, ufoludka, modelkę tylko to co jest w domu albo króla mając do dyspozycji tylko to co jest w domu. Tak naprawdę, by zostać królem, wystarczy zadrzeć w górę nos, choć berło z tłuczka też nie zaszkodzi

Bibliografia: ekoedycja -Mamo to ja

========================================================================================

Zapraszamy do zabawy z nowymi kartami pracy : źródło Fenek.pl

FENEK – PRZELICZAMY

FENEK – DROGA

FENEK – BYSTRE OCZKO

FENEK – ZNAJDŹ MNIE

FENEK – ZNAJDŹ RÓŻNICE

FENEK – TATA PODRÓŻNIK

FENEK – TOR PRZESZKÓD

 

========================================================================================

Masa solna to domowa plastelina z której każde dziecko, może lepić różne kształty. Dziś proponujemy odcisk dłoni bohatera. Potrzebujemy 1 szklankę mąki, 1/2 szklanki soli, wodę. Zaczynamy od wymieszania mąki z solą,następnie dolewamy tyle wody, aby powstała gęsta papka. Możemy dodać farbkę lub barwnik spożywczy w naszym ulubionym kolorze. Ciasto powinno być dość miękkie, ale nie może kleić palców. Jak już masa będzie formujemy okrągły medal,na tyle duży aby zmieściła się nasza dłoń. Następnie ją i odciskamy… i już !!!!!!! Oczywiście jak chcecie lepcie z masy to co chcecie, bo to świetna zabawa, która pomaga rozwijać sprawność naszych małych rączek.

 

=========================================================================================

Oto kilka propozycji zabaw nie tylko ruchowych. Na początek proponujemy trochę  poskakać i rozruszać nasze mięśnie, aby nasza zabawa była jeszcze fajniejsza!!!! Zaczynamy kochane dzieci!!! → PROPOZYCJE ZABAW

 

KARTY PRACY DO POBRANIA:  MISIE      PIESEK     TĘCZA    KARTA PRACY KOT    KARTA PRACY KWIATY    KARTA PRACY ZABA          KARTA PTACY MIŚ

 

==========================================================================================

Ciecz nienewtonowska to świetna zabawa sensoryczna dla wszystkich dzieci małych    i dużych, a także dorosłych. Każda zwykła ciecz pod wpływem nacisku łatwo się rozpływa na boki tak jak woda w wannie. Natomiast ciecz nienewtonowska pod wpływem nacisku zmienia swoje właściwości. W przypadku zabawy dłońmi gdy szybko chwycimy ciecz i zgnieciemy to utworzy się kulka, natomiast zwalniając nacisk, ciecz spłynie nam z dłoni. Ciecz zmienia swoją “twardość” czasami do tego stopnia, że można po niej chodzić. Ważne, aby robić to szybko i mocno naciskać stopami na powierzchnię cieczy.
                                                                       
==========================================================================================

 

 

Za oknem już wiosna, może ktoś z Państwa miałby ochotę na wykonanie ptaszków? Możemy wydrukować i wyciąć szablon, następnie dzieci same będą miały szansę go odrysować i wyciąć, to świetne ćwiczenie na rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej. Naszego ptaszka można wykonać z papieru, kartonu materiału… wszystko zależy od dostępnych materiałów i inwencji twórczej. 

SZABLON : PTAK
Bibliografia :
Recursos Educativos
panimonia.pl