ETWINNING

 

Program eTwinning to łączenie i współpraca  przedszkoli za pomocą mediów elektronicznych. Taką współpracę dzieci z Grupy 4 „Marynarze” podjęły z Przedszkolem 124 z Warszawy.

„Poznaj inny region”

DSC09379 DSC09366

     Przedszkole nr 43 „Jantarek” ul. inż. J. Śmidowicza 59, 81-127 Gdynia. Nazwa przedszkola pochodzi od bursztynu – zwanego również jantarem.Oksywie jest najstarszą dzielnicą w Gdyni,

a wszystko zaczęło się od Oksywia, to z tej małej osady wyrosło nowoczesne miasto – Gdynia. Najciekawsze  obiekty w dzielnicy to np.:

  1. Najstarszy kościół w Gdyni pw. św. Michała Archanioła ufundowany przez Świętopełka, pochodzący z 1224 r., z najstarszej części świątyni do dziś zachowała się ściana zachodnia
  2. Stocznia Gdynia S.A. – stocznia morska w Gdyni powstała w 1922 roku
  3. Komenda Portu Wojennego

 

Gdynia jako jedne z największych miast turystycznych obfituje w plaże. Jedna z nich jest plaza na Oksywiu .
Oto nasz piękny region:

Celem programu jest zapoznanie dzieci z kulturą i tradycją innego regionu

Projekt będzie realizowany do końca czerwca. Hasło: przedszkole2017 i loging: przedszkolewarszawa5@gmail.com , gdzie oprócz strony internetowej będą wstawiane różne  informacje a zainteresowani Rodzice będą  śledzić wszelkie działania dzieci.

Nasz program:

1. Produkt- Strój regionalny

  • Zapoznanie dzieci z  charakterystycznymi cechami regionu. Barwy i kolory Kaszub, to barwy znajdujące się w tęczy.  Kolory Kaszub odnajdziemy w hafcie kaszubskim, malarstwie czy kaszubskich strojach ludowych.
  • Stroje kaszubskie charakteryzował siedmiobarwny haft. Siedem kolorów znamionuje nasz przepiękny i bogaty kulturowo region. Co oznaczają kolory:
    • kolor chabrowy, odzwierciedlający piękne jeziora kaszubskie  
    • niebieski, jak niebo nad Kaszubami;
    • granatowy, jak głębia morza;
    • żółty , jak łany zbóż na polach;
    • zielony, jak lasy pełnie zwierza;
    • czerwony, jak krew, którą Kaszub gotów jest przelać za obronę ojczyzny,
    • czarny, jak kaszubska ziemia na polu.

Przedstawienie stroju regionalnego- rzeczywiste zdjęcia dzieci. Na blogu e-puzzle, złożenie stroju w całość dla dziewczynki i chłopca. Stworzenie wspólnego stroju.

Zadaniem dzieci jest dorysować elementy stroju swojego regionu.

2. Produkt- Instrumenty regionalne

Wycieczka do – Ośrodka Kultury Kaszubsko-Pomorskiej w Gdyni film i zdjęcia.  Produkt –  stworzenie własnego instrumentu.

Zadaniem dla przedszkola z Warszawy jest pokaz slajdów z wizyty z ważnego miejsca w Warszawie.

3. Produkt- Słowniczek na podstawie piosenki ,,Alfabet kaszubski’’.

Nagranie prezentacji piosenki „Alfabet kaszubski” w wykonaniu dzieci z „Jantarka”. Stworzenie słowniczka z wykorzystaniem obrazków, które pojawiły się w piosence.

https://we.tl/lk4CBgbENG

Przedszkole zaprzyjaźnione wybiera regionalną przyśpiewkę.

4. Produkt- Zabawa regionalna

Łączymy się przez Skype- pokazujemy zabawę. Zasady zabaw umieszczamy na blogu.

Zabawa ,,Chodzi lisek koło drogi’’.

Chodzi lisek koło drogi,

nie ma ręki ani nogi,

lis, lis ogon ma

nie wiadomo komu da.

Dzieci siedzą w kole. W trakcie śpiewu „lisek” podkłada chustę jednemu z siedzących dzieci i szybko ucieka wokół kręgu. Obdarowane dziecko musi liska złapać, gonitwa trwa do momentu aż „lisek” okrąży krąg i siądzie na zwolnione przez dziecko miejsce. Dziecko z chustą zostaje nowym” liskiem”i zabawa zaczyna się od początku.

Zabawa ,,Czarowników zupa, czarowników zupa, co wkładamy do kotła.’’

Dzieci wkładają różne przedmioty do kotła. Czarodziej miesza w kotle powtarzając zaklęcie ,,kotle zamieszaj się’’. Dzieci powtarzają po kolei wszystkie nazwy przedmiotów umieszczonych w kotle.

5. Produkt- Tworzymy danie regionalne

Posiłek regionalny- placki ziemniaczane. Przesyłamy przepis na placki ziemniaczane i nagrywamy film z wykonaniem. Przedszkole z Warszawy wymyśla deser.

Składniki: 1,5 kg ziemniaków, 2 jajka, 4 łyżki mąki, olej, śmietana, sól.

Przygotowanie: Ziemniaki obrać i utrzeć na tarce, wymieszać z mąką i jajkami, dodać trochę soli. Na rozgrzaną patelnię nakładać masę ziemniaczaną. Po usmażeniu posypać cukrem i śmietaną.

Program eTwinning to łączenie i współpraca między innymi  przedszkoli za pomocą mediów elektronicznych. Taką współpracę  podjęło nasze Przedszkole i dzieci z gr.III z Przedszkole nr 43 z Gdyni.

Przedszkole 124 ul. Dzielna 15B 01-029 Warszawa

Nasze Przedszkole znajduje się na warszawskiej Woli. Wola to jedna z osiemnastu dzielnic Warszawy. Jej nazwa pochodzi od największej podwarszawskiej wsi książęcej – Wielka Wola Warszawska. Na polach wolskich odbywały się kiedyś wybory królów  polskich – wybrano tam 10-ciu królów i jedną królową. Tutaj, w obronie Warszawy, przed  wojskami rosyjskimi walczyli Józef Sowiński i Józef Bem, a w czasie Powstania Warszawskiego wojska niemieckie masowo zabijały ludność Woli. Jest tutaj także wiele ciekawych miejsc do zwiedzania takich jak: fragment muru getta, Pole Elekcyjne, Mennica Państwowa, Muzeum Powstania Warszawskiego oraz wiele tablic upamiętniających ludność, która zginęła podczas powstania.

  1. Produkt – Strój regionalny

Strój regionalny Mazowsza –  strój łowicki

 

  • Męski strój odświętny

       Chłopak nosi filcowy kapelusz, okręcany wyszywaną w kwiaty aksamitną wstążką, ozdobiony cekinami i pękiem kwiatów. Na płócienną koszulą zwaną bielunką, której kołnierzyk i mankiety zdobi wielobarwny haft, zakłada lejbik. Na lejbiku wiąże ozdobny wełniany pas. Spodnie szyte są z pasiastego wełniaka, który nosi się wpuszczony w skórzane buty z cholewami.

  • Damski strój odświętny

        Dziewczynka nosi kwiecistą chustę jedwabnicę. Dla ozdoby, przypina po bokach kwiaty. Kołnierzyk i rękawy koszuli z białego płócienka ozdobione kolorowym haftem.  Na koszulę nakłada kieckę, która składa się z dwóch zszytych części: aksamitnego stanika ozdobionego haftem i pasiastej, marszczonej spódnicy. Kieckę przewiązuję się w talii zapaską, szytą z pasiastej tkaniny, ozdobionej aksamitką wyszywaną w kolorowe kwiaty. Trzewiki do połowy łydki zakłada się na białe pończoszki i sznuruje kolorową tasiemką. Uzupełnieniem stroju jest biżuteria m.in.: naturalne, prawdziwe korale.

  1. Produkt- Instrumenty regionalne

Wycieczka na warszawską Starówkę – fragment murów obronnych-Barbakan, kolumna Zygmunta, Zamek Królewski, syrenka warszawska oraz zabudowa Rynku Starego Miasta.

Przygotowanie pokazu slajdów z wycieczki na Starówkę.

  1. Produkt- Słowniczek na podstawie piosenki ,,Alfabet kaszubski’’

Nagranie występu dzieci, które śpiewają fragment przyśpiewki dotyczącej regionu .

  1. Produkt- Zabawa regionalna

Zabawa „Ulijanka”

Dzieci łapią się za ręce i chodzą dookoła, śpiewając piosenkę:

Uli Ulijanko klęknij na kolanko,

weź się pod boczki, złap się za warkoczki,

umyj się, uczesz się i wybieraj kogo chcesz.

 

Jedno z dzieci wcześniej wybranych przez nauczycielkę, podczas śpiewania stoi w środku koła i pokazuje gestami śpiewany tekst. Po zaśpiewaniu piosenki, osoba będąca w środku wybiera następną, która będzie pokazywała.

 

Zabawa „Mam chusteczkę haftowaną”

Dzieci siadają do zabawy w kole i śpiewają piosenkę:

Mam chusteczkę haftowaną, co ma cztery rogi,

Kogo kocham, kogo lubię , rzucę mu pod nogi.

Tej nie kocham, tej nie lubię, tej nie pocałuję,

a chusteczkę haftowaną Tobie podaruję.

 

W czasie trwania piosenki w środku koła spaceruje jedno dziecko z chusteczką w dłoni. Na koniec piosenki dziecko, które trzyma chusteczkę, podaje ją wybranej przez siebie osobie. Następnie wybrana osoba wchodzi do środka koła, a osoba, która wybierała dołącza do koła. Dzieci ponownie śpiewają piosenkę i zabawa toczy się dalej.

 

  1. Produkt- Tworzymy danie regionalne

Przygotowujemy deser regionalny – ciasto „Warszawianka”. Przesyłamy przepis na ciasto i nagrywamy film z wykonaniem.

Składniki: wafle, mleko, cukier, mleko w proszki, margaryna, kakao ,ozdoby (lukry, koraliki itp.)

Przygotowanie: Margarynę rozpuszczamy, dodajemy do niej cukier, mleko i kakao. Gdy składniki zaczynają się gotować wsypujemy mleko w proszku i energicznie mieszamy, żeby nie powstały grudki. Gdy masa jest już jednolita zdejmujemy z ognia. Jak masa trochę przestygnie smarujemy nią wafle. Na górze ciasta wykonujemy rysunek nawiązujący do naszego miejsca zamieszkania – Warszawy.