
W naszym przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna to wsparcie, które ma na celu wspomaganie rozwoju dzieci, rozwiązywanie trudności edukacyjnych, emocjonalnych
i społecznych, a także współpracę z rodzicami i nauczycielami.
Dzięki pracy psychologa, pedagoga specjalnego i logopedy staramy się zapewnić każdemu dziecku najlepsze warunki do rozwoju.
Psycholog w przedszkolu
- wspiera dzieci w rozwoju emocjonalnym, pomagając im rozumieć
i wyrażać emocje, budować pewność siebie oraz radzić sobie w trudnych sytuacjach, - pomaga dzieciom w budowaniu relacji z rówieśnikami i rozwiązywaniu konfliktów,
- prowadzi obserwacje dzieci, aby zidentyfikować ich potrzeby
i potencjalne trudności, - prowadzi zajęcia indywidualne lub grupowe wspierające rozwój emocjonalny i społeczny,
- współpracuje z rodzicami i nauczycielami, oferując porady oraz wsparcie w kwestiach wychowawczych.
- wspiera dzieci w rozwoju emocjonalnym, pomagając im rozumieć
metodą play therapy.
Metoda ta wykorzystuje podstawową aktywność dzieci – zabawę.
To uporządkowane teoretycznie podejście do terapii oparte o procesy uczenia się i komunikowania.
mgr Paulina Hrycyk -p.hrycyk@p43.edu.gdynia.pl
psycholog dziecięcy, certyfikowany terapeuta play therapy
Pedagog specjalny
Pedagog specjalny pełni kluczową rolę w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Jego zadania to:
- organizowanie zajęć wspomagających rozwój dzieci, które wymagają dostosowania metod pracy do swoich możliwości,
- tworzenie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET) dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego,
- wspieranie dzieci z trudnościami w rozwoju, takimi jak opóźnienia w rozwoju
- trudności w koncentracji czy zachowania wymagające szczególnej uwagi,
- współpraca z nauczycielami w dostosowywaniu programu nauczania do indywidualnych potrzeb dzieci,
- prowadzenie konsultacji z rodzicami, aby pomóc im lepiej zrozumieć potrzeby dziecka i wspierać jego rozwój w domu.
mgr monika łoniewska – m.loniewska@p43.edu.gdynia.pl
pedagog specjalny, terapeuta wwrd, terapeuta pedagogiczny
Opieka logopedyczna
Wiek przedszkolny to okres intensywnego rozwoju mowy we wszystkich aspektach. Nie zawsze jednak rozwój ten przebiega prawidłowo. Obserwacje zachowań komunikacyjnych wśród dzieci w wieku 2 – 6 lat wykazują mniejsze
lub większe nieprawidłowości w rozwoju mowy.
Stąd ogromna rola profilaktyki w skutecznym i prawidłowym posługiwaniu się mową oraz świadomość dużych możliwości oddziaływania na ośrodki mowy dziecka do 6. roku życia.
GŁÓWNE CELE TERAPII LOGOPEDYCZNEJ:
Ukierunkowane na dziecko:
- wczesne wykrycie ryzyka zaburzeń mowy, wad wymowy i podjęcie
niezbędnych działań profilaktycznych, zwłaszcza zapobieganie wymowie
międzyzębowej - wczesne podjęcie działań korygujących i profilaktycznych wobec dzieci
przejawiających określone dysfunkcje w obrębie narządu żucia i aparatu
oddechowego - usprawnianie procesu komunikacji językowej
- wyrównywanie szans edukacyjnych dziecka
- wzmacnianie wiary we własne siły, rozwijanie samoakceptacji i kształtowanie
pozytywnej samooceny
Ukierunkowane na rodzinę:
- nawiązanie ścisłej współpracy z rodziną dziecka, po to, by rodzic potrafił
skorzystać z instruktażu do zabaw i ćwiczeń z dzieckiem - motywowanie do systematycznych zabaw i ćwiczeń z dzieckiem w domu
- wzmacnianie pozytywnych relacji rodzic – dziecko
- włączenie rodziców do realizacji działań profilaktyczno – stymulujących
rozwój mowy ich dziecka - pedagogizacja rodziców – popularyzacja wiedzy z zakresu profilaktyki
zaburzeń artykulacyjnych - pomoc w zakresie kontaktu z innymi specjalistami
Ukierunkowane na nauczyciela:
- dostarczanie wiedzy na temat rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym,
przyczyn występujących nieprawidłowości oraz o metodach i technikach
wspomagających prawidłowy rozwój - zaangażowanie w utrwalanie postępów dziecka
mgr Dominika Kołodziejska – d.kolodziejska@p43.edu.gdynia.pl
logopeda, neurologopeda
mgr Patrycja Szemis – p.szemis@p43.edu.gdynia.pl
logopeda
